- JUSTIFICACIÓ PEDAGÒGICA

COM AJUDAR A L'APRENENTATGE del ..... VOCABULARI  BÀSIC  VALENCIÀ

    En la forma d'abordar l'aprenentatge de les llengües, es pot triar entre donar més importància al coneixement previ de les regles d'ortografia de la llengua (valencià en este cas), prioritzar l'aprenentatge més significatiu mitjançant la memòria visual, auditiva i gràfica, o tots dos procediments; que és el més habitual.

    El problema, des del meu punt de vista; és que en la majoria dels casos (programacions, editorials, materials....) es dona molta més importància al coneixement previ de les regles d'ortografia, cosa que fa que molts dels nostres alumnes s'aborrisquen i no aprenguen més facilement les paraules més habituals, que els permetrien a posteriori entrar d'una altra manera (per exemple descobrint-les) al món de les regles ortogràfiques tan odiades per molts.

    La propia evolució ens diu que els primers aprenentatges ho són per imitació i no per coneixements previs de regles. Així pues, la filosofia d'aquest projecte prioritza l'ensenyament-aprenentatge del valencià bàsic, amb suports visuals i auditius fonamentalment.

    La selecció de les 300 paraules a incloure al vocabulari bàsic l'he realitzat a partir de vocabularis recollits d'estudis psicològics o pedagògics (Enric Valor, Rosa Sensat, Gili Gaya, Alarcos Llorach, ...), dels llibres de les editorials en què treballem a 1r i 2n cicle d'Educació Primària; i de la meua pròpia experiència docent en valencià.

    El plantejar l'aprenentatge del vocabulari bàsic amb aquestos procediments té entre d'altres alguns grans avantatges pedagògics i didàctics:

  • Es planteja d'una forma més pràctica i educativa i perquè no divertida.
  • No precisen conéixer abans totes les regles d'ortografia del Valencià (es poden aprendre més endavant, fins i tot per descobriment).
  • A l'hora de fer les activitats no sols s'està aprenent llenguatge, també es treballen altres conceptes que no ho son directament (audició, atenció, memòria, coordinació-visomanual i motriu...).
  • ...

    Per adaptar-ho al meu centre, a més de treballar-ho amb paper; donat que treballem amb els alumnes a una aula Lliurex amb software lliure, vaig decidir que el millor programa per dissenyar el projecte que els ajudaria a nivell gràfic, era el Jclic, que habitualment utilitze per altres tasques, i que a més a més ja ve preinstal·lat a Lliurex; i així va nàixer la idea de “ Vocabulari bàsic valencià”.

    Per tal de facilitar el treball dels alumnes, posant al seu abast tota la informació en una mateixa pantalla, vaig decidir fer un projecte en Exe-learning creant així una pàgina web on al frame de l'esquerra hi apareix el menú amb totes les possibilitats, tant teòriques com pràctiques, i al frame de la dreta la informació o activitats a realitzar.

    Tot el material ha estat dissenyat per mi amb programari lliure (OpenOffice, Audacity, Gimp, Kompozer, Jclic, Exe-learning, Drawswf...) i per a la resta de material gràfic he utilitzat cliparts gratuïts i/o imatges sense dret d'autor disponibles a Internet.

    El projecte definitiu ha estat provat inclós a la pàgina de la meua classe al projecte Escola Lliurex del centre, amb Lliurex tant al servidor com als clients en xarxa, individual-standalone i amb Windows en ordinadors sense xarxa..