Abstract
Hydrogen és un programari sintetitzador que pot ser utilitzat per si sol emulant una caixa de ritmes basada en patrons o mitjançant un teclat MIDI extern o un programa seqüenciador. Hydrogen compila en Linux/x86 i Mac OS X, tot i que l'últim està en fase de proves. Consulta a la llista de correu de l'equip de desenvolupament per més detalls.
Table of Contents
List of Figures
Table of Contents
L'última versió estable d'hydrogen està disponible en format .tar a http://www.hydrogen-music.org.
It is possible to download the latest source files directly from our subversion server with:
$
svn co http://svn.assembla.com/svn/hydrogen/trunk
A certain release can be fetched with:
$
svn co http://svn.assembla.com/svn/hydrogen/tags/0.9.3
Compiling Hydrogen depends on the following libraries:
qt ( >= 4.0) at http://www.trolltech.com
libsndfile at http://www.mega-nerd.com/libsndfile/
ALSA ( >= 1.x) at http://www.alsa-project.com (only if you wish to use ALSA as audio driver)
Jack Audio Connection Kit ( >= 0.80) at http://jackaudio.org/ (only if you wish to use Jack as audio driver)
PortAudio at http://www.portaudio.com (only if you wish to use PortAudio as audio driver)
Flac at http://flac.sf.net (only if you wish to use flac samples)
ladspa at http://ladspa.org (only if you wish to use ladspa effects)
liblrdf at http://liblrdf.sf.net (only if you wish to use lrdf to categorise effects)
lash at http://lash.nongnu.org (only if you wish to use lash)
Please install them with your distribution's package manager. If you're running a debian-based system, you can install the libraries with:
$
apt-get install libqt4-dev g++ libasound2-dev \
libjack-dev liblrdf0-dev libflac++-dev libtar-dev libsndfile1-dev \
liblash-dev libportaudio-dev libportmidi-dev
Decompress the tarball or go to the directory where the subversion copy was checked out:
$
cd hydrogen-*$
scons$
su -c "scons install"
Before compiling, check for additional options with:
$
scons --help
If you want to use features which are not enabled by default (for instance PortAudio), you can enable them with:
$
scons portaudio=1
Namely, if you get some error while running Hydrogen and you want to report it remember to configure hydrogen with:
$
scons debug=1
To clean up compiled code:
$
scons -c
First of all you should make shure that the audio engine is configured properly. The preferences dialog can be accessed via the tools menu (tools -> preferences).
És possible modificar el controlador de sò utilitzat (OSS, Jack, ALSA, PortAudio) i el seu buffer i frequència de mostreig (excepte amb JACK, en aquest cas s'hauria de configurar el controlador abans d'utilitzar el servidor de JACK) des de la pestanya del "Sistema d'Àudio"
Podem activar alguna de la funcionalitat d'Hydrogen com ara "Habilita sortides de pista", útil si vols afegir efectes a un instrument en sèrie a jack. "Conectar al parell de sortida per defecte" connecta la sortida als ports per defecte: Desactiva-ho si vols conectar-te a altres ports de sortida JACK sense haver-los de desconectar primer.
Estigues també al corrent del valor de "Polifonia": depenent de la càrrega de CPU pots voler canviar el nombre màxim de notes simultànies per prevenir que hydrogen saturi el buffer d'àudio.
Els controladors disponibles són els següents:
jackd: El controlador Jack és un servidor d'àudio professional que permet molt baixa latència i es comunica amb altres programes d'àudio. Recomanem ferventment usar aquest controlador per treure-li tot el suc a Hydrogen. El servidor JACK s'iniciarà automàticament si no està ja en ús.
ALSA: El controlador d'àudio més extès en Linux
OSS: El controlador Oss utilitza el dispositiu /dev/dsp i està basat en la interfície OSS, suportada per la majoria de tarjes de sò disponibles en linux; dit això, utilitzar aquest controlador bloqueja el dispositiu /dev/dsp fins que hydrogen es tanca fent-lo inutilitzable per a tots els altres programes. Utilitza-ho només com a últim recurs.
PortAudio: un controlador d'àudo multiplataforma de codi font obert
CoreAudio: un controlador per a Mac OS X (experimental)
La pestanya "Sistema Midi" (Figure 1.2) referencia a l'entrada MIDI. Pots triar el controlador MIDI i entrada, configurar canals, assignar accions a events MIDI.
La pestanya d' "Aparença" (Figure 1.3) et deixa modificar les propietats gràfiques d'Hydrogen i QT.
La informació del motor d'àudio és una finestra amb varia informació sobre Hydrogen i el controlador d'àudio. En cas d'estar utilitzant JACK, la mida del buffer i la frequència de mostreig s'ha de configurar abans d'iniciar Hydrogen (JACK s'inicia automàticament quan alguna aplicació intenta conectar-s'hi)
Table of Contents
Abans de treballar amb Hydrogen, si us plau, familiaritza't amb els següents tipus de fitxers:
*.h2pattern: Fitxer XML que descriu un patró. Els patrons són un grup de polsacions gestionats per l'etidor de patrons.
*.h2song: Fitxer XML que descriu una cançó (o seqüencia). Les cançons són grups de patrons amb les seves propietats, i són gestionats amb l'editor de cançons
*.h2playlist: Fitxer XML una llista de reproducció. Una llista de reproducció és una seqüència (ordenada) de cançons.
*.h2drumkit: es tracta d'una carpeta comprimida que conté totes les mostres de sò que composen un kit de bateria i un fitxer XML de descripció. Els kits de bateria són bàsicament un grup de mostres de sò.
Projectes: aquest menú ofereix funcions relacionades amb els fitxers.
Nou - Crear una nova cançó
Mostrar informació - Configurar les propietats generals de la cançó com ara nom, autor, llicència i altres notes
Obre - Obre una cançó
Obre Demo - Obrir una cançó de demostració (les cançons de demostració es troben a INSTALLPATH/share/hydrogen/data/demo_songs)
Obre Recent - Obre un menú que mostra les cançons utilizades recentment
Desa - Desa les modificacions fetes a la cançó actual
Desa com a - Desa la cançó actual especificant-li un nom (directori per defecte: $HOME/.hydrogen/data/songs))
Obrir patró - Obre un patró desat que pertany al kit de bateria actual
Exportar patró com a - Desa el patró, serà desat a $HOME/.hydrogen/data/patterns/drumkit_name
Exportar fitxer MIDI - Exporta la cançó actual en format MIDI
Exportar cançó - Exporta la cançó actual en format WAV
Sortir - Sortir d'Hydrogen
Instruments: aquest menú conté funcions d'instruments i kit de bateria (llibreries de sò).
Afegir instrument - Afegeix un nou instrument al kit de bateria actualment actiu
Neteja-ho tot - Elimina tots els instruments del kit de bateria actual
Desar llibreria - Desa tots els instruments, les seves configuracions i mostres de sò a $HOME/.hydrogen/data/library_name
Exportar llibreria - Comprimir totes les mostres dels instruments i configuracions en un kit de bateria a $HOME/.hydrogen/data/library_name
Importar llibreria - Importa un kit de bateria del sistema d'arxius local o el descarrega d'un lloc remot mitjançant alimentació XML (XML feed). El fitxer XML proveït NO compleix els stàndards RSS (veure la pàgina web d'Hydrogen per a un exemple). Per a carregar un kit de bateria en la sessió de treball actual d'Hydrogen, llegeix Section 7.
Eines: obre el mesclador, l'editor de llistes de reproducció, el banc d'instruments i la finestra principal de preferències.
Editor de llistes de reproducció - Una eina per a gestionar llistes de reproducció.
Mesclador - Obre la finestra del mesclador.
Banc d'Instruments - Obre el panell del banc d'instruments.
Preferències Obre la finestra principal de preferències. Llegeix Section 3 per més informació sobre la configuració d'Hydrogen.
Depurar: eines principalment per depurar i monitoritzar Hydrogen (només disponibles quan s'ha compilat l'aplicació amb suport a depuració).
Mostrar informació del motor d'àudio - Obre un monitor amb vàries estadístiques
acció de depuració - Inserta una instrucció per a la depuració.
Imprimir Objectes - Imprimir a stdout (sortida per defecte) l'actual mapa d'objectes.
Informació
Manual d'usuari- Obre una finestra amb aquest manual
Sobre - La típica finestra amb informació sobre la llicència, autors, etc.
Abans d'analitzar les dues àrees principals d'Hydrogen, fem primer una ullada ràpida a la barra d'eines principal i als seus components:
Pilota la cançó utilitzant els botons d'inici, aturar, pausa, etc.
Escull entre mode "patró" o "cançó": En mode "patró" només se sentirà el patró seleccionat, mentre que en el mode "cançó" se sentiràn tots els patrons utilitzats.
Una funció avançada de toc al tempo: escollir la llargada de la nota i quantes notes han de passar abans de recalcules les PPM, aleshores clica la tecla coma fins que la lletra 'R' aparegui i les PPM siguin actualitzades (veure Section 3.1)
Configurar manualment les PPM
Administrar el transport JACK
Obrir els panells del mesclador i del panell d'instruments
Controls principals per començar [Hotkey = Spacebar], aturar, avançar, rebobinar, repetir una cançó o un patró.
Estableix Mode Patró/Cançó
Estableix velocitat de reproducció (rang: 30-400 PPM) [Hotkey = mouse wheel] i botó per habilitar/deshabilitar el metrònom
Mostra la càrrega de CPU
Mostra els events MIDI.
Clica per habilitar el transport Jack: Hydrogen treballarà com a 'esclau' amb un altre programa 'mestre' (p.e. Ardour). Aquesta funció només està disponible si el controlador d'Àudio Jack està seleccionat.
Altres assignacións de tecles útils (no configurables actualment):
[CTRL + O] = Obrir fitxer
[CTRL + S] = Desar fitxer
[Backspace] = Reinicia cançó o patró des de l'inici
És possible cambiar el tempo en cualsevol moment utilitzant la funcionalitat polsar-tempo i ComptadorDePolsacions d'Hydrogen. Els pots canviar mentre la cançó s'està reproduïnt o mentre està aturada. Per cambiar el tempo, polsa la tecla , (coma) per a seleccionar el nombre de polsacions en la mesura. Després que hagi passat el nombre de polsacions correcte, el tempo canviarà cap a la mitjana del que hagis polsat. Si continues polsant, aquestes noves polsacions es convertiràn en una part de la mitjana. Si polses per accident, o esperes massa temps entre polsacions, el comptador de tempo per polsacions tornarà a començar.
Polsar Tempo és una part del ComptadorDePolsacions, que és essencialment un polsar tempo tunejat. Per defecte el ComptadorDePolsacions no eś visible. Per veure el ComptadorDePolsacions clica el botó de dalt a la dreta (BC) entre el selector de mode Cançó/Patró i el selector de PPM. També pot veure's quan es pressiona la tecla coma (,).
El tempo que pressionis serà considerat polsacions parelles del tipus de polsació. El tipus de polsació pot ser configurat a 1/8 (per ritmes d'un vuitè de nota), 1/4 (per ritmes d'un quart de nota), 1/2 (per ritmes de mitja nota) i 1/1 (per ritmes d'una nota sencera). Per cambiar el tipus de ritme utilitza la tecla fletxa esquerra. Per cambiar el nombre de polsacions comptades, utilitza la tecla fletxa dreta. Pots configurar de 2 a 16 polsacions (P.e., si configures les polsacions a 6, hauràs de polsar 6 vegades abans que el nou tempo estigui computat i s'assigni.) Mentre es mostri una R per pantalla el ComptadorDePatrons està apunt per començar de 0. Cada vegada que pressiones amb la tecla coma, mostrarà el nombre de polsacions que has entrat (1, 2, 3...).
El botó del fons a ma dreta controla la funcionalitat començar-automàticament, i s'activa entre S i P. P significa (Reproduïr), en aquest estat la cançó assignarà el tempo automàticament i es començarà a reproduïr quan hagis entrat la quantitat correcta de polsacions (si no s'està ja reproduïnt, clar). D'aquesta manera, si tens el ComptadorDePatrons configurat a 4/4, pots polsar 1-2-3-4, i començar en la pròxima polsació. Quan es mostra S (per Configura PPM), l'auto inici està deshabilitat.
Per exemple: suposem que estàs en un grup, Hydrogen, i tens un sintetitzador software controlat per Seq24)... i vols que tot comenci alhora. Configura el tipus de ritme a 1/4 i el nombre de polsacions a 4. Habilita l'auto-inici (mostrant P). Compta al grup 1-2-3-4 (mentre li vas donant a la coma) — i tothom comença a l'1.
Un altre exemple: En la mateixa situació, però la cançó no requereix d'Hydrogen o sintetitzadors fins a una estona després. Mentrestant, un humà (p.e. el guitarrista) anirà configurant el tempo. En la mesura anterior en la que hydrogen se suposa que ha de començar, polsa la coma 1-2-3-4 amb el ritme... i ja ho tens a la pròxima polsació (amb el tempo correcte).
Si estàs utilitzant el transport JACK, el ComptadorDePolsacions continua funcionant. Si algun altre programa és el Mestre del Transport JACK, Hydrogen respondrà als events de canvi de tempo des d'aquella aplicació. Fixa't que en aquesta situació, Hydrogen se suposa que ha de ser un esclau, pel que la funcionalitat del ComptadorDePatrons seràn desactivades o no funcionaràn correctament. Si Hydrogen és el mestre del transport JACK, els canvis a Hydrogen es veuràn reflectits en altres programes (si ho soporten).
Some of the settings to adjust the BeatCounter's latency compensation, and they are located on the General tab of the Preferences Dialog ( → ). Here there are two spinboxes:
Beat counter drift compensation in 1/10ms — adjust to compensate for latency between the keyboard and the program.
Beat counter start offset in ms — adjust the time between the BeatCounter's last input stroke and when the song starts playing (if auto-start is activated).
Fixa't que aquests valors poden estar configurats a positiu (+) o negatiu (-). Per tal de trobar valors útils per a aquests, necessitaràs jugar-hi un temps. Amés, pots voler utilitzar valors diferents depenent de la velocitat del teu maquinari, dispositius d'àudio, controladors, etc. Utilitzar el ComptadorDePolsacions bé necessita pràctica.
L' "Editor de Cancons" (Figure 2.2) permet una vista general de tota la cançó. (p.e. introducció, vers, pont, estribillo i anar fent); cada requadre marcat en blau en aquest panell és una barra completa mostrat en l'"Editor de Patrons". Aquí tenim completa llibertat per afegir, borrar o moure patrons en l'ordre que preferim. També podem copiar i enganxar aquests patrons: utilitza el botó esquerre del ratolí per seleccionar-ho. Arrossegar amb la tecla CTRL premuda copia aquests patrons.
L'editor de Cançons té 7 botons:
Completely delete all patterns (asks for confirmation!).
Create a new pattern (and asks for a name).
Move currently selected pattern up or down.
Enable selecting patterns for copy & paste (Select Mode).
Enable Draw Mode.
Switch from "Single pattern mode" to "Stacked pattern mode" and back..
Sota aquests botons hi ha una llista de patrons creats i quan ells son premuts (cada requadre == 1 barra). Clica en un requadre per afegir o cancelar un patró. Clicar el botó dret del ratolí sobre el nom del patró treu un menu per canviar el nom del patró o permetre copiar-lo/esborrar-lo. No és permès tenir varis patrons amb el mateix nom.
El requadre de l'"Editor de Patrons" (Figure 2.3) permet crear o modificar el patró (barra) en que s'està reproduïnt, o afegir/esborrar notes i intensificar l'afinació. A la part de dalt a l'esquerra es poden veure un parell de panells LCD: la primera et deixa escollir la mida del patró mentre que la segona representa la resolució de la parrilla (4 a 64). Seleccionar un instrument que almenys tingui una nota el el patró mostrarà unes quantes barres verticals (una per nota) a la part inferior del requadre. Aquest requadre mostra les anomenades "propietats de nota". Aquestes son propietats especials que poden ser ajustades per a cada nota. Hydrogen té 3 Propietats: Velocitat, balanceig i Principal/intèrval. Principal i intèrval permet un petit avanç o endarreriment respecte al ritme actual. El rang es ca. 5 tics que vé a ser ca. 10ms a un tempo de 120ppm.
The button (hear new notes) will play the sample as it's been added to the pattern. Finally you can move an instrument up and down in the sequence with the buttons . A useful “Quantize” feature is available activating . This way the beats inserted will automatically respect the grid resolution currently applied.
Recorda aquesta limitació respecte la parrilla: si estàs treballant amb una resolució de 16 no pots tornar a 8 i esborrar una nota d'un 16è; per altra banda si estàs treballant en una resolució de 8 i intentes insertar una nota entre dues barres (mirant per una precisió d'un setzè), les notes seràn posades automàticament a la barra d'un vuitè més pròxima. Aquesta restricció pot ser deshabilitada si es treu la resolució de tota la parrilla (escull "desactiva" al LCD de control de parrilla). Ara podràs posar les notes on vulguis.
Cada instrument té el seu conjunt de característiques accessible clicant amb el botó dret del ratoli; “Omplir/Esborrar notes” omple o esborra cada nota d'aquest instrument en el patró actual (recorda que omplir un patró sempre depèn de la resolució seleccionada de la parrilla) i finalment “aleatoritzar velocitat” aplica canvis pseudo-aleatòris en la velocitat a cada nota de l'instrument del patró. Com més velocitat selecciones en l'instrument, més “fort” tocarà hydrogen l'instrument en la reproducció.
Els petits requadres vermells i verds al costat dels instruments són per “silenciar” i reproduïr “en solitari”.
Also, you can set new beats clicking on which enables direct input by MIDI events or by keyboard according to the following map key=instrument:
Note that the name of the instrument depends on the drumkit loaded. This list refers to the GMKit loaded by default. The position of the instrument, however, is the same.
Z = Kick
X = Snare Jazz
C = Snare Rock
V = Tom Low
B = Tom Mid
N = Tom Hi
M = Cowbell
Q = Ride Jazz
W = Ride Rock
E = Instrument No. 17 (currently not assigned)
R = Instrument No. 18 (currently not assigned)
T = Instrument No. 20 (currently not assigned)
Y = Instrument No. 22 (currently not assigned)
U = Instrument No. 24 (currently not assigned)
S = Stick
D = Hand Clap
G = Closed HH
H = Pedal HH
J = Open HH
2 = Crash
3 = Crash Jazz
5 = Instrument No. 19 (currently not assigned)
6 = Instrument No. 21 (currently not assigned)
7 = Instrument No. 23 (currently not assigned)
Here's a quick reference of the above bindings for your convenience. See Chapter 3 for a basic walkthrough of how the pattern editor works.
The Mixer frame (Figure 2.4) is useful for tuning a global or single volume of the current drumkit. It shows the current peak (click on to disable, useful on old CPUs) and let you set the maximum peak allowed (tune with the fader knob of the instrument), lets you modify attributes like pan, play solo , mute or test play only that instrument ; selecting in the Pattern Editor an instrument causes a blue LED to light on (near the play button). Near the global volume knob, you can set 3 global effect such a swing (shifts a few notes back or forward not randomly), timing (modify timings of the notes) and humanize effect (random velocity editing).
In addition to all this you can set up to 4 special LADSPA effects for each instrument switching the button. See next section for a detailed overview.
La llibreria de sò t'estalvia temps per gestionar els teus kits de bateria, patrons preferits, i cançons preferides. Quan crees cançons noves i kits de bateria, la Llibreria de Sò et facilita reutilitzar i mesclar instruments i patrons des d'altres kits i cançons.
Això llista els kits de bateria que estàn instalats en el teu administrador de sistema. Està determinat per un prefix en temps de compilació. En sistemes operatius tipus-unix això és normalment /usr/share/hydrogen/data/drumkits
, o possiblement /usr/local/share/hydrogen/data/drumkits
. Aquests kits estàn disponibles per tots els usuaris del sistema, i els usuaris normalment no poden afegir-n'hi.
Per a carregar un kit de bateria des d'aqui, clica amb el botó dret al kit de bateria i selecciona
. Això canviarà el kit de bateria actual amb el que hagis seleccionat. Per carregar un sol instrument del kit, clica amb el botò esquerre cap a l'esquerra del nom del kit de bateria per mostrar tots els instruments. Amb el botó esquerre del ratolí, clica i arrossega l'instrument al kit actual. L'instrument serà afegit al kit de bateria que hagis carregat.Aquests són els kits de bateria que tu mateix pots gestionar. Normalment es guarden a $HOME/.hydrogen/data/drumkits
. Quan crees un nou kit de bateria, pots desar-lo aqui seleccionant → .
Els kits de bateria es carreguen de la mateixa manera que els kits de bateria del sistema (veure Section 7.1).
Assegura't d'etitar les propietats clicant amb el botó dret i seleccionant
abans de desar els teus patrons preferits a la llibreria de sò. Aquí li potd donar títol i categoria al patró. Pots utilitzar alguna de les categories predeterminades o crear-ne una de nova simplement escrivint el seu nom. El nom de la categoria és important, ja que els patrons es desen per categoria a la Llibreria de Sò.Pots desar els teus patrons preferits a la llibreria de sò clicant amb el botó dret al títol del patró dins de l'editor de cançons, i seleccionant Patrons i la categoria que l'hi hagis assignat.
. Apareixerà a la Llibreria de Sò sotaEls kits de bateria en Hydrogen es creen amb l'Editor d'Instruments. Amb l'editor d'instruments pots carregar mostres, configurar paràmetres d'contorn, configurar el guany i uns quants paràmetres més avançats com ara enmudir grups, filtre de ressonància passa-baixos, aleatorització del tò.
En comptes de crear el teu propi kit de bateria, pots utilitzar o descarregar kits de bateria ja existents utilitzant el Section 7.
El sintetitzador d'Hydrogen està basat en mostres. Una mostra és un fragment pre-enregistrat de sò (normalment entre .1 segons i 3 segons). Per fer una nota, la mostra simplement es torna a tocar en el moment precís. Hi ha uns quants conceptes i termes que hauries d'entendre quan estàs creant un kit de bateria. (Veure Glossari per més detalls.)
Termes de Mostreig del Sintetitzador
Una grabació curta d'un sò, normalment entre .1 i 3.0 segons de duració.
Ajust de volum.
La força amb la que toques la nota.
Un generador d'contorns per Atac/Decay/Sustain/Release. Una vegada disparada una nota, l'Hydrogen l'ataca incrementant el volum des de 0 fins a la "velocitat" de la nota. Una vegada assolida la velocitat maxima, Decau reduïnt el volum fins que arriva al nivell de sustain. Una vegada la nota és released, l'Hydrogen reduëix el volum des del nivell de sustain fins a 0.
La quantitat de temps per anar de 0 a velocitat màxima.
La quantitat de temps per passar de velocitat màxima a volum de sustain.
El nivell (com d'alt) que aguanta el volum de la nota entre el sustain i el release. És un tant per cent de la velocitat. No depèn del temps.
La quantitat de remps per passar del volum de sustain a 0
Les típiques mostres que utilitza Hydrogen son: el sò d'un tambor de la bateria, el sò d'un plat, el sò d'una esquella. Quan poses una nota en el patró (o toques una nota utilitzant MIDI), Hydrogen reprodueix qualsevol sò que hi hagi carregat. Per tant, per ajuntar un kit de bateria necessites recopilar grabacions curtes del bombo, cada tambor, cada plat, el charles obert i tancat, la caixa (oberta o tancada), tocs al canto de la caixa, etc.
De totes maneres, no hi ha regles en quant a què pot ser una mostra. No es extrany utilitzar Hydrogen per disparar sons que no son de bateria: clips d'àucio de gent xerrant, un tros d'una cançó, efectes de sò, clips d'àudio de pelicul.les, gent famosa parlant... Siques creatiu!
To start a brand new drum kit, select
→ . This will give you a bank of 32 blank instruments. To delete instruments, right-click on on each instrument and select . To add more instruments, select → .Selecciona un instrument per començar a editar-lo. Això es fa clicant amb el botó esquerre al nom de l'instrument a la llista d'instruments (a l'esquerra). T'adonaràs que el nom de l'instrument a l'Editor d'Instruments és igual al que has clicat.
After you have your drum kit working the way you want, select overwrite an existing kit, you will need to type in the same name as the kit that you want to replace.
→ . It will ask you for the name of the kit to save. If you wish toEls Kits de Bateria es guarden automàticament al directodi de dades
(p.e. $HOME/data/drumkits
).
To export a drumkit (for sharing with others), it must first be loaded into your Sound Library. Then, select
→ from the menu. Select the drum kit that you wish to export, and give it a file name to save it to.Pots carregar vàries mostres i configurar diferents paràmetres de sintetitzador per a cada instrument d'un kit de bateria. Aquesta secció et guiarà en com crear un nou instrument i carregar les mostres.
To begin creating an instrument, select
→ . This will give you a blank instrument to start from.Ara necessites dues mostres. Qualsevol fitxer .WAV o .FLAC servirà. Hydrogen en proporviona vàries al directori data/drumkits
.
A l'editor d'instruments, clica a
. Pots posar vàries mostres com a capes per a l'instrument. Quina és tocada depèn de la velocitat de la nota entrant. Clica i apunta al per a carregar la teva mostra. Fixa't que el et permetrà pre-escoltar la mostra abans de carregar-la. També et permet carregar més d'una mostra a cada moment. Però de moment només en carregarem una.Una vegada carregada la mostra, veuràs que ara hi ha un 1 a dalt, i que el rectangle s'ha tornat blau cel. Per carregar una segona mostra, clica la posició just a sota, llavors clica per posar-hi una nova mostra.
Després de portar en ambdues mostres, segurament t'adonaràs que només la primera mostra es toca quan dispares l'instrument. Això és per que has de configurar els rangs de velocitat en les capes. Mou el ratolí per les bandes dels rectangles blau cel i veuràs que tens un cursor per a arrossegar d'esquerra a dreta. Ara arrossega la mostra cap a l'esquerra o la dreta (com una cortina). Veuràs la segona capa aparèixer.
La configuració de velocitat per a una capa de velocitat 0 és a l'esquerra, i velocitat màxima a la dreta. Configura la capa 1 per sonar per les notes fluixes, i la capa 2 per les notes fortes (p.e. capa 1 a l'esquerra i la capa 2 a la dreta.)
Ara, a l'àrea de patrons, configura un patró simple que tocarà aquest instrument. Ajusta els paràmetres de velocitat a cada nota per conseguir que les diferents mostres sonin. Ara configura el patró per repetir-se i fixa't com les mostres es van disparant. (Per apendre com editar un patró, mira Section 5)
Per cada capa, pots configurar el
i el . El tò també té un botó d'ajustament .Ajusta el
per controlar el volum de reproducció de la mostra. És necessari ja que és extremament dificil conseguir un conjunt de mostres que sonin exactament al mateix volum. Ajustant-ho aqui, les mostres que s'han enregistrat massa fluixes es poden amplificar per a que sonin igual que les mostres més altes (que segurament s'han hagut d'atenuar).És molt fàcil posar el
massa alt, provocant que la mostra es saturi. Recorda provar el guany a velocitat màxima. Si satures la senyal aqui, serà pitjor quan Hydrogen ho processi.El tò de la mostra pot ser modificat amb els controls de tò. El controlador de
ajusta el tò en migs tons misicals. (Per tant, -12 és una octava). El tò a la dreta ajusta el tò ±50 Centèssimes. (Mig tò són 100 centèssimes)El tò s'ajusta tocant la mostra més ràpidament o més lentament. És l'anomenat Efecte Doppler. Per tant, si tens una mostra d'un segon i tires cap a -12 (1 octava), la teva mostra només durará mig segon.
A l'editor d'instruments, clica al botó
. Aqui pots ajustar varis partàmetres per a tot l'instrument (no per a cada capa per separat). Els paràmetres que aqui pots ajustar son:Paràmetres d'contorn: , , , . (See Generador de Contorns)
: El volum general de l'instrument.
: Treu el volum del grup del que aquest instrument és membre (veure Enmudir Grup).
Paràmetres de filtre: ass, , .
És important que entenguies els Section 8.1 per tal de continuar.
Quan l'instrument és disparat, el seu volum passa per un contorn ADSR. Els seus paràmetres són els següents:
Attack — the amount of time that the volume of the sample goes from 0 to the full velocity of the note. If the value is 0, the sample will play immediately at full velocity. If the value is 1.0, the sample volume will use the maximum time available for the attack paramater. [1]
Decay — the amount of time for the volume of the sample to go from full velocity down to the sustain volume. If the value is 0, the sample will immediately skip from the attack volume to the sustain volume. If the value is 1.0, the sample volume will use the maximum time available for the decay parameter.[1]
Sustain — the volume to play the note after the decay phase is over, and until the note is released. If set to 0, the note will be silent. If set to 1.0, the note will play at full velocity.
Release — the time to fade out the note from the sustain volume back down to 0 (silent). If set to 0, the note will fade out in the minimum amount of time (about 5 ms). If set to 1, it will fade out for the maximum time available.[1]
Si la mostra és més curta que els temps especificats, la mostra acabarà, sigui quina sigui la fase de l'ADSR en que es trobi. Si la nota està en sustain, no dibuixa la nota mentre l'estàs aguantant. Només aguanta el paràmetre guany (volum) durant aquest temps.
El guany configura el volum general de la mostra. Aquest guany és aplicat després del guany aplicat a nivell de capa, i abans del guany seleccionat per al mesclador. Si el Guany és 0, l'instrument no se sentirà. Si el guany és 1.0, el volum de les mostres no serà ajustat (p.e. 0 dB). Si el guany és major, les mostres seràn amplificades.
És molt fàcil posar el
massa alt, provocant que la mostra es saturi. Recorda provar el guany a velocitat màxima. Si satures la senyal aqui, serà pitjor quan Hydrogen ho processi.Hydrogen proporciona més grups per a enmudir dels que sabràs què fer-hi (cap a 256). Un grup per enmudir és una agrupació d'instruments que són mutualment exclusius — només un instrument pot estar-se tocant en un determinat moment. Si un s'està tocant i un altre instrument d'aquest grup és disparat, serà inmediatament silenciat (mut) i començarà a tocar-se l'altre instrument. És útil, sobretot per a instruments com ara el charles en els que el sò obert i el sò tancat són instruments diferents.
Si el grup d'enmudiment està Desactivat, l'instrument no és una part de cap grup d'enmudiment. Si el grup d'enmudiment està activat a qualsevol nombre, aleshores aquest és el grup al que l'instrument està assignat. Per posar altres instruments en el mateix sac, selecciona que el seu grup d'enmudiment tingui el mateix nombre. (Per exemple, per agrupar tots els charles, pots posar-los el seu grup d'enmudiment a 1. Per tenir la caixa dins d'un altre grup, posa el seu grup a 2.)
El filtre és un filtre passa-baixos ressonant. Si no vols fer-lo servir, clica
ass per a que es posi el botó vermell. Si no està vermell, el filtre està actiu. El paràmetre cutoff ajusta la freqüència de tall pel filtre. El paràmetre de ressonància ajusta com ressonarà la freqüència de tall. Si la ressonància està a 0, el filtre és un simple passa-baixos.La freqüència de tall del filtre varia amb la freqüència de mostreig de la teva tarja de sò. El rang del botó (de 0 a 1.0) està optimitzat per a una freqüència de mostreig de 48.000 kHz.
El paràmetre de tò aleatori et permet canviar aleatòriament el tò de la mostra cada cop que s'executa. El valor està entre 0 i 1.0. El canvi de tò és bastant petit: ±2 mig-tons × valor. Utilitzant-lo inteligentment pot ajudar-te a conseguir seqüències que sonen més a un bateria humà.
Amb tots els paràmetres que hi ha per configurar, pot ser dificil trobar quelcom que soni bé. Aquí tens uns consells per configurar un instrument:
Baixa el guany. Cada cop que tens un selector de guany (p.e. un amplificador), d'això se'n diu una etapa de guany. Amb cada etapa de guany és fàcil saturar la senyal — el que significa que la senyal es distorsiona per retall. Amés, si tens dues mostres que, per elles mateixes, claven els teus indicadors — et pots imaginar que passarà quan les combinis? Efectivament, saturaràs el guany de la senyal.
Si les coses sonen malament i distorsionades, comença baixant el guany a la capa... especialment si és major a 1.0. Llavors passa a baixar el guany de l'instrument, Llavors qualsevol guany en els efectes LADSPA. Llavors a l'atenuador del mesclador. Llavors a l'atenuador del volum de sortida principal.
Prova les mostres a velocitat màxima. La teva mostra serà tocada més fort si la velocitat és més alta. Per tant, si ho configures tot per a que soni bé a velocitat màxima 0.7, què passarà quan tinguis una velocitat màxima d'1.0? (Pista: retall...)
Intenta utilitzar mostres de com a màxim -6 dB Visualment, això vol dir que les mostres arribaràn com a màxim a mitja escala. D'una altra manera, canvia el guany de la capa aproximadament a .5.
Treu qualsevol compensació de DC de la mostra. En un edotor de mostres, normalment hi ha una linea cap al mig de l'ona de la mostra. Aquesta és la línea de zero. El començament de la teva mostra hauria de ser en aquest línea. El final de la teva mostra també hauria d'estar en aquesta línea. De totes manesre, si la teva senyal està una mica pe sota o per sobre de la linea, sentiràs un clic al començament i al final de qualsevol mostra tocada. Si el teu editor de mostres no té cap eina per a arreglar un problema de compensació de DC, pots eliminar el soroll posant un lleugera atenuació a l'inici i final de la mostra.
L'ADSR no ha de ser més llarg que la teva mostra. Si tens una mostra curta, no importa quant posis a l'atac i decay — la mostra acabarà igual.
Les coses canvien amb la freqüència de mostreig. Si tens un setup ben posat amb tots els teus paràmetres ben configurats... les coses cambiaràn si canvies la freqüència de mostreig de la tarja de sò. Alguns dels paràmetre interns de l'Hydrogen estan fets i basats en quantes mostres tens, i no quants segons passen. Les coses que poden canviar son: qualsevol cosa basada en el temps (com ara atac i release) i qualsevol cosa basada en la freqüència (com ara la freqüència de tall).
Hydrogen can also add effects to sounds using any LADSPA plugin library. You need to have installed the LADSPA sources (available from http://www.ladspa.org) and while this will give a rough idea of how it works you should really have a taste of the real thing installing one or more plugin libraries, it's as simple as a scons && scons install. Here are a few places to download plugin libraries:
SWH-Plugins available at http://plugin.org.uk. Note that before compiling these plugins you need the FFTW tarball from http://www.fftw.org.
CMT available at http://www.ladspa.org.
TAP available at http://tap-plugins.sf.net.
Un plugin LADSPA és codi executable, compilat. Pot penjar, petar, congelar, saturar buffers i fins i tot telefonar a casa. Si comences a tenir problemes amb l'Hydrogen, desactiva els plugins i mira si el problema millora. Alguns plugins no estan dissenyats per a ser utilitzats en temps real, i alguns simplement son millors que altres.
Once you have installed a few plugins open a song you'd like add an effect to and select an instrument that has a few beats in the pattern. In the Mixer click on and select one of the four available effect line Click on the Edit button ( ), than on “Select the FX”: this will bring up another window (Figure 2.5) that lets you choose an effect amongst those installed, they are alphabetically sorted and categorized. Once you're done, adjust the level from the mixer and start playing. Each round knob in the FX part controls the level of its effect. If you want to quickly enable/disable the effect click the Bypass ( ) button.
[1] Els paràmetres d'atac, decay i release es configuren tots a partir del nombre de mostres d'àudio. Això significa que el temps canvia segons la freqüència de mostreig de la teva tarja de sò. El màxim de temps és 100.000 mostres d'àucio (típicament, 2,27 segons a 44.1 kHz).
Table of Contents
Això és una passada ràpida per Hydrogen. Mira't el tutorial per a més detalls.
Hydrogen té dos modes principals: "Patró" i "Cançó" (mira Section 3 per als botons d'activació). Quan el mode actiu és "Patró" només es reprodueix el patró actiu, el que és útil per a modificar-lo fins que ens agradi. En canvi, el mode "Cançó" només repeteix el patró actual en els moments que estan seleccionats en la parrilla que crea la estructura de la cançó.
Començarem amb una cançó buida i un patró buit, creat per defecte: s'ha de seleccionar el mode "patró". També és possible canviar el nom del patró. Ara clica a “Reproduïr” i mentre el patró es va reproduïnt anirem afegint notes a la graella de l'Editor de Cançons (Figure 3.1) clicant-hi amb el ratolí: ajusta la resolució de la graella i la velocitat en PPM si ho necessites. Recorda algunes restriccions de la graella: si estàs treballant en una resolució de 16 no pots tornar a 8 per treure un setzè de nota; el mateix passa amb el vuitè de barra (si no selecciones “desctivar” la resolució per graella: en aquest cas pots posar les notes on vulguis). Assegura't de seleccionar el patró correcte a l'Editor de Cançons abans d'afegir notes a l'Editor de Patrons!
Una vegada creats els patrons (Figure 3.2), es poden copiar/enganxar/esborrar arrossegant-les amb el ratolí (ha d'estar seleccionat el mode de selecció en l'Editor de Cançons i tenir apretat el botó dret del ratolí per a seleccionar la zona que vols moure o copiar).
Per descomptat sempre es pot utililtzar la finestra del mesclador, tant mentre estem creant els patrons com quan s'estan reproduïnt.
The Mixer frame (Figure 3.3) is made of 32 independent tracks, each of these is binded to an instrument, plus a "Master Output" line to adjust general output volume and a "FX" button to set effects. Every line features 3 buttons ( ), pan adjust ( ), current maximum peak, volume fader and name of the track. Clicking on will play the selected instrument, cutting the others. The "Mute" button , simply mute that instrument. The maximun peak indicates the maximun volume reached from the instrument; the peak must be in a range of 0.0 and 1.0 (in Figure 3.3 you can see a few volumes too loud), otherwise it will get distorted producing a weird sound (especially with OSS audio driver), in this case it's better to set volume down; keep an eye on each vu-meter.
Aquest és un glossari dels termes generals més utilitzats en Hydrogen, sintetitzadors, bateries o samplers. Les definicions en aquest text estàn simplificades, però les definicions d'aqui són meés generals i tenen més explicacions. Per exemple, el text del manual et pot donar la idea que ADSR és l'unic tipus de generador d'contorns, i que només pot controlar el volum. Això és simple i convenient per als nous usuaris, però no és ben ben correcte.
Un tipus de generador d'contorns que et permet controlar l'Arac, Decay, Sustain, i Release. Generalment, els paràmetres són propircionals a la velocitat.
A Hydrogen, el generador d'contorns ADSR només control el volum (atenuació).
Llegeix més sobre el tema a l'article de la Wikipedia ADSR Envelope
See Also Generador de Contorns, Attack, Decay, Sustain, Release.
Aquesta és la primera fase d'un contorn ADSR, i és la quantitat de temps per actirav el paràmetre des de 0 a velocitat màxima un cop disparada la nota.
See Also ADSR.
En filtres i mescladors, la quantitat en que és reduïda una senyal (volum).
See Also Roll-off.
Un filtre que preserva un determinat rang de freqüències, i atenua (silencia) tota la resta. Normalment es fa combinant un filtra passa-alts i un filtre passa-baixos.
See Also Filtre, Filtre Passa Alts, Filtre Passa Baixos.
Un fenòmen que li passa a una senyal quan aquesta és massa gran per al receptor. El pic de la senyal (que normalment es una corva suau) és tallat al volum màxim (tall). Això distorsiona el sò i acostuma a ser indesitjable.
Un exemple de retall és quan toques música més alt del que el teu altaveu pot suportar. Parts de la música sonen distorsionats.
Als filtres passa-alts i passa-baixos, és la freqüència que divideix les freqüències que passen i les que son atenuades (silenciades). En un filtre ressonant passa alts, o en un filtre passa-baixos ressonant, la freqüència de tall és també la zona de freqüència que és amplificada.
Per exemple, si tens un filtre passa-baixos i configures la freqüència de tall alta (p.e. 20kHz)... el filtre no afectarà al sò. Totes les freqüències audibles passaràn sense modificació. Si baixes la freqüència de tall cap a 40 Hz (la corda gruixuda d'un baix), sona com algú tapant un altaveu. Les freqüències més altes atenuades estàn per sobre 30 Hz.
See Also Filtre, Filtre Passa Alts, Filtre Passa Baixos, Filtre de ressonància.
Un cop assolida la velocitat màxima de l'atac, és la quantitat de temps per baixar de nivell de màxima velocitat a nivell de sustain.
See Also ADSR.
Una manera de controlar (canviar) el paràmetre durant el temps com a resposta a disparar, i aguantar una nota.
Se t'han muntat els ulls? Tornem-ho a provar:
Imagina't que estàs tocant una nota amb un teclat i tens l'altra mà a un botó (volum, freq. de tall del filtre, etc.). Mentre toques la nota, mous el botó (a vegades amunt, a vegades avall... o avall, llavors amunt). Fas el mateix en cada nota. Això és el que un generador de contorns. Mira també ADSR
Un control per a ajustar la atenuació (volum) en un mesclador. Els atenuadors sempre tenen reductor d'"audio", el que vol dir que la quantitat en l'atenuació canvia en una escala exponencial.
Un dispositiu que canvia el sò atenuant certes freqüències. Un botó de tò és un exemple d'un filtre passa baixos.
See Also Filtre passa-bandes, Filtre Passa Alts, Filtre Passa Baixos, Filtre de ressonància.
En un amplificador, ajusta quant (o quan poc) una senyal és amplificada (volum). Un guany més alt dóna una senyal més alta.
Un filtre que atenua (silencia) les freqüències baixes, i deixa passar les freqüències altes.
See Also Filtre, Freqüència de tall.
A Hydrogen un instrument és un generador de sò (com un bombo o un tambor).
En un instrument pots carregar vàries mostres (cada una anomenada capa), i tenir una mostra diferent depenent de la velocitat de la nota. Només una mostra es tocarà a la vegada.
Suposem que tens una mostra d'un tambor tocat fluix. Si simplement toques la mostra més fort —no sonarà igual que si el tambor s'ha tocat ben fort. Si vols que això sigui igual al teu instrument, pots carregar una mostra per notes fluixes i una mostra diferent per a tocar fort.
See Also Instrument.
Un filtre que atenua (silencia) altes freqüèncias, però deixa passar freqüpencies baixes.
See Also Filtre, Freqüència de tall.
Per fer un soroll. Una configuració en un instrument que no deixa que hi hagi sortida d'àudio.
Un grup d'instruments (mostres) que s'han d'enmudir (deixar de reproduïr) inmediatament un cop un altre instrument del mateix grup és disparat.
Això normalment es fa servir en el charles, on hi ha un instrument diferent (mostra) per quan està obert o tancat. Amb un charles real el sò de l'obert deixarà de sonar quan es tanca. De totes maneres, si fas servir dues mostres — el sò obert continuarà sonant fins i tot després que hagis disparat el sò tancat. Posant els dos intruments al mateix grup d'enmudiment (grup #1, per exemple)... disparar una nota de tancat aturarà inmediatament el só de l'obert (i vicevèrsa)
Un rang de freqüències en el que la freqüència més alta és exactament el doble de la freqüència més baixa.
Per exemple, el rang de 20 Hz a 40 Hz és una octava. Igual que de 120 Hz a 240 Hz, i 575 Hza a 1150 Hz. Mentre les diferències de freqüències són molt diferents (10 Hz, 120 Hz i 575 Hz, respectivament), per a l'oida humana sonen a la mateixa distància.
Un cop la nota s'ha alliberat, és la quantitat de temps per passar del nivell de sustain a zero.
See Also ADSR.
Quan ens referim a un filtre de ressonància, aquest paràmetre determina quant s'amplificarà (guany) a les freqüències a la zona de tall.
See Also Filtre de ressonància.
Un filtre que amplifica un rang de freqüències molt petit. Típicament serà part d'un filtre passa alts o passa baixos, en el que les freqüències amplificades estàn entrades a la freqüència de tall.
See Also Filtre, Freqüència de tall, Ressonància.
És la quantitat de freqüències que són atenuades (suprimides) quan la freqüència canvia (tipicament mesurat en dB per octava).
Per exemple, en un filtre passa baixos les freqüències per sota de la freqüència de tall no són atenuades (passen amb el mateix volum). El mateix amb la freqüència de tall. Quan vas per sobre de la freqüència de tall, les freqüències que estàn aprop de la freqüència de tall no son atenuades massa. De totes maneres, les freqüències que són molt més altes que la de tall són molt més atenuades (suprimides). Això normalment es por teure en una línea recta (en escala logarítmica) i mesurat en dB d'atenuació per octava i freqüència.
Una grabació curta d'un sò, normalment entre .1 i 3.0 segons de duració.
El nivell en que es manté la nota després de passat el temps de decay. Aquest nivell es manté fins que es deixa anar.
See Also ADSR.
La força amb la que toques la nota.
Els dispositius MIDI són requerits per a enviar aquesta informació al llarg de la nota. Els sintetitzadors utilitzen informació per a ajustar varis paràmetres de la mostra (típicament el volum). A Hydrogen, només s'utilitza per ajustar el volum de la mostra reproduïda.